Fallout 4

Tags: Fallout 4, Bethesda Game Studios, Xbox One

Na 7 jaar sinds Fallout 3 is de vault eindelijk weer open. Fallout 4 is een terugkeer naar die authentieke post-apocalyptische wereld van weleer. Een game waar menig generatie gamers al jaren vol anticipatie op wacht. Wordt dat wachten beloond met een Vault-Tec meesterwerk of was het wachten op de bom tijdsverspilling van een nucleair niveau? 

Die goeie ouwe tijd 
Het verhaal van Fallout 4 gooit je niet meteen de post-apocalyptische wildernis in maar laat je eerst de wereld ervaren voor de bommen vielen. Als speler kun je kiezen tussen de man of vrouw van een jong, klein gezin en na je gezicht en uiterlijk ten volle gekozen te mogen hebben, wordt je in je huisje losgelaten. Je tijd in het utopisch dorpje van Sanctuary Hills komt echter snel ten einde wanneer een nucleaire holocaust uitbreekt.

Om spoilers te vermijden wil ik niet meer verklappen, maar je overleeft de Apocalyps en wordt 200 jaar later wakker om terug te keren naar wat voorheen jouw vredige dorp was, op zoek naar antwoorden. Of je kan het hoofdverhaal ook gewoon negeren, want vanaf dit punt ga en sta je waar je wilt in de gigantische wereld die jou staat te wachten.  

S.P.E.C.I.A.L. 
Iedereen is "Special" maar dat is vooral waar in Fallout 4. In het begin van de game kan je naast je uiterlijk ook je naam en S.P.E.C.I.A.L. attributen bepalen. Elke letter van het woord SPECIAL staat voor één van de zeven atributen uit de game. Deze zijn als volgt: 
Strength bepaalt je melee schade en hoeveel je kan dragen. 
Perception heeft effect op het succes van lockpicken, stelen en je slaagkansen in het V.A.T.S. systeem. 
Endurance beïnvloedt hoeveel schade je afkan en hoe lang je kan sprinten. 
Charisma helpt je in conversaties om mensen te overtuigen en beïnvloedt de prijzen bij merchants. 
I​ntelligence is vanzelfsprekend je intelligentie en hoe hoger deze is, hoe meer XP je krijgt in het spel. 
Agility bepaalt je Action Points in V.A.T.S. en hoe goed je kan sluipen. 
Luck beïnvloedt verscheidene dingen, maar vooral de snelheid waarmee je critical meter opvult in V.A.TS. 

Naast het beïnvloeden van je stats, hebben de S.P.E.C.I.A.L. attributen ook effect op welke perks je kan kiezen.  

Een perkje hier en daar 
Naast de SPECIAL attributen keren ook de perks terug, maar werken ze anders dan Fallout 3. Met elke level-up die je verkrijgt kan je één S.P.E.C.I.A.L. attribuut in rang doen stijgen of één van de vele perks kiezen. Voor elk punt in een SPECIAL attribuut speel je meer perks vrij die bij dat attribuut horen. Heb je bijvoorbeeld 10 Strength dan kan je meteen de beste perk van Strength kiezen.

Op deze manier zijn niet enkel de SPECIAL attributen belangrijk voor je stats, maar ook voor welke perks je wil hebben. Er is geen enkel perk die onnuttig is en elke level-up brengt een gevoel van blijdschap met zich mee omdat je een nieuwe perk kan kiezen.  Naast enkele klassieke perks en nieuwe perks zijn is ook het skill systeem van Fallout 3 hierin verwerkt. Zo zijn je wapen efficiëntie, je lockpicking en hacking capaciteiten opgenomen in het perk systeem. Het geheel vormt een simpeler, maar daarom niet minder efficiënt leveling-systeem dat iedereen kan appreciëren. 

Combat en V.A.T.S 
Fallout 4 heeft een groot aanbod aan wapens van pistolen tot snipers, van baseballbats tot hamers. Mikken en schieten met wapens is veel verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, Fallout 3. Terwijl die game vooral rekende op jouw gebruik van V.A.T.S. is het in Fallout 4 perfect doenbaar om de game zonder V.A.T.S te spelen.  

V.A.T.S. heeft natuurlijk ook zijn voordelen. Door deze modus te activeren kan je tactisch specifieke lichaamsdelen selecteren om je vijand te verlammen. 

V.A.T.S. heeft ook enkele veranderingen ondergaan. Deze tactische schiet modus vertraagt nu de tijd in plaats van deze stil te zetten zoals in Fallout 3. Dit zorgt ervoor dat je in de actie blijft zelf bij het gebruik van V.A.T.S. 

Crafting 
Fallout 4 brengt een uitgebreid crafting systeem met zich mee waarbij je wapens en armor sterker kan maken, drugs of gerechten kan maken en zelf je eigen power armor in elkaar steken. Voor al dat craften heb je grondstoffen nodig die je doorheen heel de wereld tegenkomt. Deze "junk" is niet langer nutteloze wereldversiering zoals in Fallout 3. Elk leeg blikje, elke asbak, zelfs een bezem kan nuttig zijn voor het vervaardigen van wat dan ook.  

Wapens en armor kunnen verbeterd worden met mods. Wil je een scope op je pistool of een grotere ammo-clip? Geen probleem, het systeem laat alles toe voor zowel je geweren als je melee wapens.  
Armor kan sterker gemaakt worden of voorzien worden van extra draag capaciteit. 
Maak je eigen stimpaks, drugs en coctails of kook een lekker stoofpotje voor exra genezende effecten. 

Huisje, boompje, tuintje
Een gepaste en logische toevoeging in de Fallout wereld is de mogelijkheid om nederzettingen uit te bouwen. Deze game-mechanic zal voor beginnelingen vooral zelfstudie zijn, want een echte uitleg hoe alles werkt, wordt niet echt gegeven. Het is gelukkig niet overdreven moeilijk en wijst zichzelf uit. 

Verschillende plaatsen in Boston laten je toe via de workshop aanpassingen te doen op die locaties. Wil je een gigantische hoge toren of eerder een gezellig persoonlijk huis? Je kan zelf je eigen elektriciteit leggen of marktkramen uitbouwen. 

De mogelijkheden zijn eindeloos, maar als dit deel van het spel je niets zegt, moet je er ook niet meer tijd in investeren want het is volledig optioneel. Het is een aspect van de game die alleen maar voordelen brengt en het bouwen is nog leuk ook! 

Companions 
Zelf in dit barre landschap van Boston, ben je niet alleen. Doorheen je reizen zal je metgezellen vinden, companions, die delen in je leven en laten. Iedere companion is uniek met een eigen verhaal  en preferenties. Weg is het karma-systeem uit Fallout 3 waar je goeie of slechte daden bepaalden wat de mensen van je vonden. Je metgezellen voren nu je moraal kompas. Een egoïstische companion zal het bijvoorbeeld niet appreciëren als je de hele tijd de barmhartige Samaritaan uithangt, terwijl een zekere Robot-butler, gemaakt om te helpen, juist niets liever heeft.  

Door banden met deze bende te vormen zal je hen niet alleen beter leren kennen, maar kan je ook toegang krijgen tot de unieke perks die een volwaardige vriendschap met zich meebrengt.  De stap daarna kan je nog dichter brengen en leidt tot een romantische band en nog meer voordelen. 

Nog belangrijker natuurlijk dan het scheppen van een band is natuurlijk de vereiste dat je companion ook echt nuttig is tijdens je reizen en daar kunnen je compatriotten soms teleurstellen. Ze kunnen In je weg staan of soms gewoon verdwijnen; maar enkele van de rare dingen waaraan je je kan ergeren wanneer het over je vrienden gaat. Eens je een hele resem companions hebt, kan het ook moeilijk worden om nog te weten waar je iedereen gelaten hebt, want dit wordt nergens aangegeven.  

Facties 
Fallout 4 biedt naast een episch hoofdverhaal ook meerdere sidequests. De meeste daarvan vind je bij de verschillende facties van het spel. Na het joinen van deze facties rijs je door de rangen door specifieke quests te doen. Sommige hiervan kan je oneindig blijven doen, dus levelen zoveel je wilt is hier niet langer een droom. 

Deze facties hebben elk ook een visie over toekomst van Boston, visies die met elkaar kunnen botsen en jou als de speler soms tussen vier vuren kunnen plaatsen. Er staan je dan ook soms moeilijke keuzes te wachten.  

Graphics 
Fallout 4 bouwt verder op de Creation Engine van Skyrim en dat merk je wel aan de veel verouderde textures en soms kale gebieden. Daarentegen kom je genoeg prachtige locaties tegen die met de nieuwe lighting extra tot hun recht komen.  

Character models zijn niet op Witcher 3 niveau maar klaren wel de klus tijdens conversaties. De kwaliteit van de lip-synching echter kent de twee uitersten afhankelijk van wie je tegen komt. Companions zoals de bemoeizuchtige Piper en de "private eye" detective Nick Valentine zijn dan ook enorm expressief met hun gelaatsuitdrukkingen terwijl de monden van enkele van de minder belangrijke personages nauwelijks of zelfs niet bewegen. Een kleine irritatie die grote gevolgen heeft op de immersie. 

Glitches 
We kunnen jammer genoeg niet praten over Bethesda games zonder ook over de glitches te praten. Ook Fallout 4 heeft zo soms zijn kuren die gelukkig maar zelden blokkerend zijn. Doorheen mijn speeluren is de game 3 keer vastgelopen, was er een belangrijk personage door de grond gezakt, was ik meermaals 5 meter geteleporteerd zonder reden en had ik ook soms framedrops. Het is jammer dat dit een hoofdbestanddeel van Bethesda games is geworden en terwijl deze uiteindelijk niet wegnamen van het plezier dat Fallout 4 bracht, wordt het misschien toch eens tijd dat Bethesda hier iets aan doet. 

Conclusie  
Fallout 4 bevat te veel content om in een simpele review te bespreken. Naast de belangrijkste features hierboven beschreven, zijn er meerdere radiostations met muziek, tijdschriften en bobble-heads om te verzamelen die je unieke perks geven en unieke vijanden die speciale zeldzame wapens en armor droppen. Eens je aan Falllout 4 begonnen bent, wordt het alleen maar moeilijker om terug te stoppen met steeds weer een nieuwe locatie om te ontdekken, een nieuwe quest om te vervolledigen of een nieuwe perk om te kiezen. De game heeft glitches, maar deze nemen uiteindelijk niet weg van het plezier en avontuur dat deze fantastische game met zich meebrengt.