DOOM

Tags: Doom, Xbox One

Met de reboot van DOOM brengt id software één van haar klassieke franchises terug. Als deze game ons naar de zevende hemel, of eerder de hel, brengt lees je in onze review.

De eerste DOOM kwam uit in 1993 en had een immense impact op het shooter genre, en games meer in het algemeen. Het was één van de eerste games die 3D graphics had en ook spelers toeliet om tegen elkaar te spelen. Wat de game echter zo populair maakte was de uitstekende en revolutionaire gameplay. Typisch voor de DOOM games was de snelheid waarmee je rond liep, de gezondheid en pantser pickups, de powerups, het grote aantal wapens en monsters en tenslotte grote levels met vaak een licht puzzelelement. DOOM was zo populair dat jaren aan een stuk enkel shooters uitkwamen met dezelfde gameplay elementen, een beetje zoals een aantal jaar geleden met Call of Duty. Wegens de grote populariteit volgde DOOM II en tenslotte in 2004 DOOM 3 dat een andere kant opging als een meer survival horrorgame. In 2008 kondigde men DOOM 4 aan en besloot men het klassieke design aan te passen aan de huidige trends, lees als mix van Call of Duty en DOOM. Na jarenlange problemen tijdens de ontwikkeling besloot men het over een andere boeg te gooien en er een reboot van te maken die precies speelde zoals de klassieke games maar in modern jasje. Het eindresultaat is een unieke game in het huidige gamelandschap en één van de beste shooters van de laatste jaren. 

Oldskool Cool

DOOM gaat namelijk een andere toer op dan al de huidige shooters met lineaire campagnes, QTE’s, sprint, jetpacks en regenererende gezondheid. Nee DOOM is heerlijk oldschool en voelt aan als een frisse (eigenlijk oude) wind doorheen het shooterlandschap. DOOM bevat supersnelle run and gun gameplay, waarbij je standaardsnelheid zelfs hoger is dan sprint in de meeste games. Geen ADS of cover, je moet nooit je wapen herladen, je gezondheid gaat niet van zichzelf omhoog. Gewoon constant bewegen om in leven te blijven, knallen en niets meer, heerlijk! Daarnaast heb je een groot arsenaal aan wapens beschikbaar waartussen je altijd kan veranderen. Zoals de klassieke DOOM games zijn er ook gezondheid en pantser pick ups om op te rapen, deze zijn zelfs een vereiste als je wil overleven. Je kan echter ook dubbel jumpen en op obstakels klimmen, samen met de hoge snelheid zorgt dit ervoor dat de levels je speeltuin worden. Je leest het dus, deze nieuwe DOOM is een ode aan die oude shooters, waarvan we er de laatste tijd veel te weinig zien. In een erg homogeen geworden shootermarkt voelt het echt aan als een unieke ervaring.

Highway to Hell

Dat is echter nog maar een deel van de ervaring. De levels zijn gigantisch en complex, met meerdere doelen en routes. Daarnaast zitten deze nog eens vol met geheimen en verzamelitems die je beter maken, je zit dus al snel een uur aan een enkel level. Het spel ziet er ook gewoon fantastisch goed uit met een passende donkere atmosfeer. De game kan zeker meedingen naar de titel mooiste game op de Xbox One. Het nadeel van goed uitziende gigantische levels is jammer genoeg lange laadtijden, ook wanneer je sterft. Alhoewel een pretbederver is dit het enige echte minpunt dat op de campagne is aan te merken. En dan hebben we het nog niet over de monsters gehad, ik heb nog maar weinig shooters gespeeld met zo een grote variëteit aan vijanden. Elk level duiken er wel een paar nieuwe op, elk met hun eigen stijl, zodat het spel je continue blijft verrassen. Tenslotte is het spel nog ‘lekker vuil’. Overal is er bloed te vinden, elk lichaamsdeel is vernietigbaar en van dichtbij kan je ook glory kills uitvoeren. Dit zijn heerlijk gruwelijke executies die context afhankelijk zijn en perfect passen in de bloederige reputatie van de DOOM reeks. 

Doomslayer

Al het bovenstaande geeft je doorheen het spel constant een gevoel van macht. Jij bent niet gevangen met de demonen, zij zitten gevangen met jou. En oh God wat ga jij die monsters laten afzien. Die demonen zien alleen maar meer af doorheen het spel dankzij een uitgebreid upgrade systeem waarbij je jouw pak en wapens kan verbeteren. Zeker deze wapen upgrades hebben een grote impact op het spel en zorgen er echt voor dat elk wapen eigenlijk aangepast kan worden tot verschillende wapens tegelijk. Zo heb je verschillende wapenmods die je wapen compleet kunnen veranderen. Een machinegeweer dat raketten gaat afvuren, check. Een shotgun die mijnen kan schieten, check. Je kan het nog zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Doorheen de levels blijf je maar progressie maken en dingen bijkrijgen wat het plezier in de gevechten enkel maar doet toenemen.

12 apostelen

Naast de uitstekende campagne modus is er ook een multiplayer waar je zes tegen zes om de winst gaat strijden. Deze is echter niet gemaakt door id Software maar door een extern bedrijf dat vele Xbox fans wel zullen kennen,  Certain Affinity. Deze ontwikkelaar heeft jarenlang meegeholpen aan de Halo multiplayer en weet normaal dus best hoe het een arenashooter zoals DOOM moet aanpakken. De multiplayer, alhoewel leuk voor even, blijft niet echt plakken. In plaats van zoals bij de campagne terug te gaan naar de oldschool shooter heeft men in de multiplayer een mix willen maken van de arena shooter en de meer moderne multiplayer met loadouts en boosts. Aangezien iedereen verschillende wapens heeft en je pantser kan oprapen ben je als pas gespawnde speler altijd in het nadeel, wat soms voor wat frustratie kan zorgen. Een leuk gegeven in de multiplayer is echter wel dat je ook af en toe als een monster uit de campagne kan spelen. Veel is er echter niet te doen in deze multiplayer, die meer aanvoelt als een extraatje naast de verbluffende campagne dan een volwaardig onderdeel van het spel.

Conclusie

Alhoewel de multiplayer niet echt speciaal is, heeft deze nieuwe DOOM veel te bieden in zijn fantastische campagne. Het is een unieke ervaring met zijn heerlijke oldschool aanpak die aanvoelt als een frisse wind door het gestagneerde shooterlandschap. Wil jij gewoon nog eens lekker brutaal knallen en monsters overhoop schieten zonder al teveel blabla dan is dit de ideale game voor jou!