The Division: Underground

Tags: The Division: Underground

Underground is de eerste betalende DLC voor The Division. Uiteraard zijn er al enkele toevoegingen en veranderingen gedaan sinds de release in maart, maar Agents zaten toch wel hard te wachten op de eerste echte grote nieuwigheid voor het spel. Het is eindelijk zo ver en met Underground krijgen The Division spelers nieuwe gear en nieuwe Underground Operations. 

Die Underground Operations spelen zich af in gerandomiseerde tunnelstelsels, geen openwereld meer voor deze nieuwe speelmogelijkheid en persoonlijk kon ik deze verandering wel appreciëren. Desondanks het niet om vooral gemaakte levels gaat is de kwaliteit erg hoog, soms zie je wel eens dezelfde zaken passeren maar je blijft steeds unieke zaken zien, zelfs na uren spelen. Nog leuker is de mogelijkheid om vijf handicaps in te stellen, die het spel aanzienlijk moeilijker maken. Waarom zou je dit dan doen, Voor de loot natuurlijk! Ik moet in alle eerlijkheid bekennen dat ik ze nog niet alle vijf heb vrijgespeeld, en dat vind ik eigenlijk een beetje jammer. De reden waarom je ze eerst moet vrijspelen lijkt mij een vreemde keuze. Voor deze nieuwe Underground mode heb je opnieuw een levelsysteem waarmee je nieuwe gear kan aankopen, je zal enorm veel missies moeten voltooien om aan hoog gear te geraken maar dat The Division een grind is weten de spelers al natuurlijk. Missies duren trouwens ongeveer een twintigtal minuten, zodat deze ook geschikt is voor korte speelsessies.

Division Agents die alleen willen spelen moet ik teleurstellen want de nieuwe Underground missies zijn praktisch onmogelijk om in je eentje te klaren, je hebt echt wel extra online spelers nodig om ze te voltooien. Door de nieuwe aanvallende mogelijkheden van de vijanden is de moeilijkheid nog een beetje de hoogte in gegaan. Ze kunnen bijvoorbeeld alarmen of vallen zetten zodat je altijd wel goed moet opletten. Tot mijn verbazing kunnen vijandenook je unieke abilities blokkeren met jammers, klinkt misschien een beetje raar maar het is wel een leuke toevoeging. Wat ook wel opvalt aan deze nieuwe mode is de lighting engine, deze komt echt tot zijn volste recht in de donkere tunnels. The Division was al pure eye candy en dat blijft het ook absoluut met deze nieuwe Underground uitbreiding.

Persoonlijk vind ik de Incursions van The Division het leukste om te doen en de nieuwste die bij Underground zit, Dragon's Nest is de beste tot nu toe. Zonder veel te willen spoilen is de naam zeker niet gestolen en zal je meermaals te maken krijgen met vurige gevaren. (Neen, er zit geen draak in het spel) Wel vervelend aan deze dungeon zijn de Call of Duty achtige RC's die in één klap doden. (afhankelijk van je gear level natuurlijk) Zoals bij alle Incursions heb je echt wel communicatie nodig en teamwork om het succesvol tot een einde te brengen. 

Tot slot wil ik nog benadrukken dat spelers die Underground niet kopen ook nog steeds nieuwigheden hebben, met Underground is ook de gewone versie van The Division gratis aangepast met enkele nieuwe leuke dingen. Vooral de nieuwe vuurwapens en gear springen in het oog maar waar ik erg blij mee ben is de mogelijkheid om je wapenskills terug te resetten. Er zijn nog een paar veranderingen maar ik nodig je vooral uit om terug in de online wereld van The Division te springen om deze te ervaren! 

The Division Underground is een geslaagde uitbreiding. Het is wel een beetje jammer dat spelers die niet met andere willen spelen weinig tot geen meerwaarde krijgen met deze uitbreiding. Dit was volgens mij toch één van de grootste positieve zaken aan The Division, spelers konden perfect alles spelen alleen of met meerdere spelers, dit is dus niet meer het geval met Underground. Maar laten we het kort op de bal houden en zeggen dat je The Division eigenlijk zou moeten spelen met vrienden of onbekende online spelers, dat maakt het zoveel keer leuker.