Kerbal Space Program

Tags: Kerbal Space Program, Squad

The history of kerbals

Kerbal Space Program werd ontwikkeld door Squad, een Mexicaanse indie ontwikkelaar en dat reeds in 2011. Toe echter enkel via hun eigen web platform en een jaar later via Steam Early Access, dit laatste bleek trouwens een groots succes want de game zat in no time bin de top 5 meest verkochte games. Het maken van deze game is echter niet de echte core business van deze studio, ze willen zich eigenlijk onderscheiden als een guerrilla marketing bureau en dit met behulp van digitale en interactieve toepassingen. Dit doen ze voor enkele grote merken zoals HP, Nissan en Coca-Cola. Kerbal Space Program is eigenlijk een soort uithangbord waarmee ze kunnen laten zien tot wat ze in staat zijn.

It’s not rocket science… Or is it..?

Kerbal Space program is in alle opzichten een ruimtevaar simulator, bevat alle aspecten van die industrie en wist deze te bundelen in een interactieve digitale omgeving. Deze sim speelt zich af in een vergelijkbaar universum aan het onze waar je zowel de micromanagemement tasks op jou moet nemen, zoals het trainen van nogal domme ruimtepiloten – maar ook het bouwen van ruimteraketten en deze (succesvol?) weten te lanceren. De schaal van deze game is best wel indrukwekkend, omdat je eerst en vooral begint op een klein ruimtebasis en de schaal kan optrekken naar een zonnestelsel met daarin verschillende planeten.

De moeilijkheid van deze game is eerder een samenloop van verschillende aspecten, zowel het rekruteren, als opleiden van piloten en het succesvol ontwerpen van een ruimteraket tot het lanceren van dat onding zijn nog maar het begin, vervolgens moet je jouw creatie nog eens in orbit zien te krijgen en beslissen of je andere planeten gaat bezoeken, orbit missies gaat uitvoeren en optioneel jouw Kerbals terug veilig thuis te krijgen. Ook wordt jouw handje totaal niet vastgehouden in deze game, in vele gevallen wordt het experimenteren met het samen knutselen van een vliegwaardige ruimteraket, dit met wisselend succes en veel vallen en opstaan.

The Kerbals in charge of ports

Goed, tot zover het concept van de game en eerlijk gezegd is de ambitie achter de game best wel spectaculair te noemen, bovendien is het succes op PC is niet te ontkennen. Maar daar stopt het ook, toen beslist werd deze game naar console te porten lijkt het wel of ze één van hun debiele Kerbals die taak hebben laten uitvoeren, er lijkt geen moeite gestoken te zijn in de port waardoor de game zo goed als onspeelbaar is. De meeste moeite werd gestoken in het opstart menu, maar eens je daar voorbij bent wordt je getrakteerd op een PC interface, UI en zelfs een muiscursor. De controls zijn niet geoptimaliseerd voor console en dit is ronduit ergerlijk. Het bemoeilijkt het proces van het ontwikkelen van ruimtetuigen, ook het navigeren in 3D space is alles behalve optimaal en de muiscursor besturen met een analoge stick is verre van wat we hadden verwacht in deze game.

The Good

  • Ambitieus project
  • Grootse schaal
  • Physics

 

The bad

  • Controls
  • Controls
  • Port
  • Controls

The short

Toen we deze game op console in handen kregen waren we eerst verrast door de mogelijkheden, de game is niet enkel ambitieus, hij bezit een ongeziene schaal voor een indie ontwikkelaar, dit samen met de realistische physics zorgt voor een indrukwekkende ruimte sim waar wellicht mensen bij NASA met open mond naar staren (en wellicht ook mee experimenteren). Maar de port naar console is zo slordig dat de game zo goed als onspeelbaar wordt, het is ontmoedigend om verder te blijven proberen aangezien de enige resultaten op gepruts blijven lijken. Mensen die toch aan de slag willen met deze game adviseren we om dit te doen op PC, dit hoeft geen high-spec gaming rig te zijn voor deze game trouwens. De port is ronduit schandalig.