Fallout 4: Vault-Tec Workshop

Tags: Fallout 4: Vault-Tec Workshop, Bethesda, Bethesda Game Studios, Xbox One

De uitbreidingen voor Fallout 4 komen bijna ten einde met nu de Vault-Tec Workshop als het voorlaatste pakket. Met Vault-Tec krijg je zelf de mogelijkheid om je eigen ondergrondse Vault te bouwen en deze te bevolken met bewoners. Is deze fusie tussen workshop en verhaal DLC een stap in de goede richting of had deze Vault beter gesloten gebleven?

Vault 88
Je nieuw avontuur begint met een onbekende radiotransmissie die je naar de vooreerst onontdekte Vault 88 brengt. Deze ondergrondse habitat is echter niet zoals de andere Vaults die je al hebt tegen gekomen: onvolledig, nooit afgewerkt en verlaten. Het is aan jou om deze kluis af te werken en de snode plannen van Vault-Tec tot voltooiing te brengen. Hoe je dat doet is volledig aan jou.

De overseer
De persoon van wacht in deze onafgewerkte kluis is Overseer Barstow, een ghoul, wiens grootste wens is om de Vault te voltooien en nare experimenten uit te voeren op eventuele inwoners. Ze begeleidt jou doorheen de opbouw van de Vault en de uitvoering van je experimenten.

Gigantische Sandbox
Het grote grottencomplex waarin Vault 88 zich bevindt is een avontuur op zich. Door middel van verschillende workshops kan je de massa aan schroot doorheen de tunnels verzamelen om zo plaats te maken voor je doorwrochte gangen en kamers van je Vault. Niet alle tunnels zijn even veilig echter, sommige bevatten monsters of radioactief afval waarmee je zal moeten afrekenen eer je je constructies kan verder zetten.

Je eigen Vault maken is echter niet zo vanzelfsprekend als het veilig maken van je grotten. Dit uitbreidingspakket biedt een massa aan constructie onderdelen voor Vault kamers en tunnels van allerlei verschillende soorten. Doorzetters kunnen met dit aanbod ongetwijfeld de meest fantastische basissen maken, terwijl anderen eerder blij zullen zijn als hun eerste deftige kamer af is. Het bouwen van gigantische complexen in al even gigantische tunnels is dan ook enorm overweldigend in deze uitbreiding en aangezien er geen blauwdrukken zijn voor kant en klare kamers zal je er veel manueel werk in moeten steken. Daarnaast zijn vlijtige bouwers mogelijk teleurgesteld door het eindig bouwlimiet dat groter is als de meeste locaties, maar ook niet oneindig, waardoor die perfecte huisvesting toch net buiten bereik is.

De experimenten
Het onderdeel waar vele mensen naar uitkeken is mogelijk het meest teleurstellende van deze uitbreiding, namelijk de experimenten. Het aantal “experimenten” is enorm gelimiteerd en geven je nooit het gevoel dat jij zelf de Overseer bent. Terwijl er wel de optie is om te kiezen hoe gemeen je wil zijn voor je bewoners tijdens deze experimenten, is de impact van die keuzes op lange termijn nihil. Het is jammer dat zo’n beloofde feature gereduceerd is tot enkele domme quests.

Beter laat dan nooit
Met een nieuwe terminal, de Vault-tec population control terminal, wordt het beheer van je nederzettingen eindelijk gemakkelijker. Via deze terminal kan je de inwoners van je basis veel makkelijker assigneren in plaats van voorheen wanneer je alles manueel moest regelen. Daarnaast kan je nu ook eindelijk je companions terugvinden die je doorheen je reizen al kwijt bent geraakt.

Conclusie
De Vault-Tec Workshop maak een deel van zijn belofte waar met de mogelijkheid om een eigen Vault te bouwen met oneindige vrijheid. Op vlak van beloofde experimenten en quests echter stelt deze DLC teleur. Daarnaast is het bouwsysteem van de workshop vervelend omdat een deftige Vault enorm veel onderdelen vereist. Alleen fervente bouwers die meer uren doorbrengen in de workshop dan in het ontdekken van de wereld zullen uiteindelijk van de lange termijn voordelen van deze DLC kunnen genieten.